Fahami visi, misi kami dan juga lihat struktur organisasi di sebalik SIP.
SIP ditubuhkan pada 1 Januari 2018 untuk menyediakan penggantian pendapatan bagi Orang Berinsuran yang hilang pekerjaan.
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau memerlukan bantuan klik di sini untuk berhubung dengan kami.
Ketahui mengenai Akta Sistem Insurans Pekerjaan 2017 dalam Undang-undang Malaysia untuk mendalami pengetahuan anda tentang insurans pekerjaan.
Sistem EIS berasaskan web hanya untuk kegunaan dalaman.
SIP telah ditubuhkan pada 1 Januari 2018 untuk menyediakan penggantian pendapatan kepada Orang Berinsurans (OB) yang kehilangan pekerjaan. OB yang memohon SIP akan menerima bantuan pekerjaan semula dari Pegawai Perkhidmatan Pekerjaan (ESO).
Sebahagian daripada usaha mencari pekerjaan, OB dikehendaki untuk berdaftar dengan MyFutureJobs dan OB akan dipadankan dengan kekosongan jawatan yang bersesuaian. OB juga boleh memilih untuk menghadiri latihan kemahiran semasa menganggur atau selepas diambil bekerja dengan majikan baru yang mana ini adalah sebahagian daripada program pasaran buruh aktif SIP.
Menyediakan perkhidmatan pekerjaan awam yang unggul, maklumat pasaran buruh, dan faedah kehilangan pekerjaan kepada tenaga buruh di Malaysia bertujuan untuk menggalakkan pasaran buruh aktif.
Bahagian EI bertanggungjawab untuk memproses faedah-faedah kehilangan pekerjaan. Pegawai EI (EIO) akan menyiasat tuntutan faedah dan memproses bayaran. EIO juga akan membantu majikan dengan menyediakan rundingan sekiranya terdapat bilangan pemberhentian yang signifikan sebelum pemberhentian dilaksanakan. Bahagian ini turut memantau tren pemberhentian di dalam negara.
Bahagian EIAS mentadbir dan menganalisis maklumat pasaran buruh dari pelbagai sumber data. Laporan yang dihasilkan akan digunakan untuk menilai keberkesanan perkhidmatan SIP dan mengesyorkan cadangan kepada Kerajaan berhubung promosi pekerjaan dan pengurangan pengangguran jangka panjang.
Bahagian Perkhidmatan Pekerjaan menyediakan perkhidmatan pekerjaan (ES) kepada pencari kerja. Perkhidmatan ini termasuk penilaian profil kemahiran (termasuk ujian-ujian psikometrik), sahsiah individu, kaunseling kerjaya, carian kerja dan sokongan padanan kerja dan penempatan. ES melaksanakan pengurusan kes secara individu di mana setiap OB akan ditempatkan dengan seorang Pegawai Penempatan Pekerjaan yang bertanggungjawab untuk memberi nasihat dan sokongan. Tambahan pula, ES turut mengadakan karnival pekerjaan dan karnival pekerjaan mini di seluruh Malaysia. ES juga membantu majikan untuk mengisi kekosongan jawatan dengan pencari kerja yang bersesuaian melalui sesi temuduga yang diatur oleh ES.
Bahagian RTW memberi fokus kepada orang yang menghidap penyakit dan orang kehilangan upaya yang mengalami kecederaan di tempat kerja atau penyakit yang terbit akibat pekerjaan. OB yang layak untuk menyertai program RTW akan menerima rehabilitasi fizikal dan mental dari pakar perubatan. Setelah kembali pulih, OB akan diletakkan di bawah seorang pengurus kes yang akan membantu kembali ke alam pekerjaan melalui pelbagai program seperti terapi pekerjaan, bantuan mobility dan latihan vokasional.
Bahagian ini menyelaras perancangan strategik dan juga melaksanakan inisiatif khas.
Gantian pendapatan bagi mereka yang kehilangan pendapatan tunggalnya
Penerima faedah yang layak akan menerima elaun untuk 3-6 bulan
Tempoh bayaran faedah adalah berdasarkan Syarat Kelayakan Caruman
Gantian pendapatan bagi mereka yang mempunyai lebih daripada satu majikan dan telah kehilangan satu atau lebih pekerjaan tetapi tidak kehilangan kesemua majikannya
Dalam keadaan kehilangan kesemua pekerjaanya, pemohon layak menerima EMP dan EPB
Kadar dan tempoh bayaran adalah sama dengan EMP
Dibayar secara pukal
Suatu insentif kewangan bagi pekerja yang kembali bekerja semula awal dalam tempoh EMP
Kadar bayaran adalah sebanyak 25% daripada baki EMP yang belum dibayar
Dibayar secara pukal
Pembiayaan kursus peningkatan kemahiran dan kemahiran semula
Pembiayaan Maksimum RM4,000
Bayaran terus kepada penyedia latihan
Insentif untuk Orang Berinsurans yang menghadiri latihan
RM10 – RM20 sehari, mengikut kelayakan
Wajib hadir kursus sepenuhnya
TALIAN KHIDMAT PELANGGAN: 1-300-22-8000
EMAIL: perkeso@perkeso.gov.my
![]() PUTRAJAYA |
Ibu Pejabat Level 2, Wisma Perkeso Putrajaya, No. 6 Persiaran Perdana, Presint 2, 62100 Putrajaya |
![]() KUALA LUMPUR |
Pejabat Perkeso Kuala Lumpur Wisma PERKESO, No. 155, Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur |
![]() SELANGOR |
Pejabat PERKESO Petaling Jaya Wisma PERKESO, Lot 141, Seksyen 6, Jalan Selangor, 46990 Petaling Jaya, Selangor Pejabat PERKESO Rawang Seksyen 6, 29, Jalan Setia Rawang 1, KM 25, Jalan Ipoh, 48000 Rawang, Selangor Pejabat PERKESO Klang Wisma PERKESO Klang, No. 2, Jalan Tiara 2, Bandar Baru Klang, 41150 Klang, Selangor Pejabat PERKESO Tanjung Karang No. 38, Jalan Ria Mas, Taman Ria Mas, 45500 Tanjung Karang, Selangor |
![]() PERAK |
Pejabat PERKESO Negeri Perak Wisma PERKESO, No. 83, Jalan Hospital, 30450 Ipoh, Perak Pejabat PERKESO Taiping No. 2 & 4, Persiaran Taiping, 34000 Taiping, Perak Pejabat PERKESO Kuala Kangsar No. 8E/8F, Plot 3000 & 3001, Jalan Raja Chulan, 33000 Kuala Kangsar, Perak Pejabat PERKESO Tapah Lot 5399, No. 6 & 7, Jalan Bidor, 35000 Tapah, Perak Pejabat PERKESO Teluk Intan No. 8 - 10, Medan Sri Intan, Jalan Sekolah, 36000 Teluk Intan, Perak Pejabat PERKESO Sri Manjung No 125 & 126, Jalan PPMP 3/3, Pusat Perniagaan Manjung Point, 32040 Sri Manjung, Perak |
![]() PULAU PINANG |
Pejabat PERKESO Negeri Pulau Pinang Wisma PERKESO, No. 3012, Lebuh Tenggiri 2, 13700 Seberang Jaya, Perai, Pulau Pinang Pejabat PERKESO Georgetown Wisma PERKESO, No. 269, Jalan Burma, 10538 GeorgeTown, Pulau Pinang |
![]() KEDAH |
Pejabat PERKESO Negeri Kedah Wisma PERKESO, Lot. 186, Jalan Teluk Wanjah, 05538 Alor Setar, Kedah Pejabat PERKESO Langkawi Lot 11, No 11G, 11-1, 11-2 & 11-3, Mahacity, Jalan Mahawangsa, Kuah 07000 Langkawi Pejabat PERKESO Sungai Petani No. 30 & 31, Lengkok Cempaka 1, Persiaran Cempaka, Bandar Aman Jaya, 08000 Sungai Petani, Kedah Pejabat PERKESO Kulim 582 & 583, Lorong Kemuning 1, Taman Kemuning, 09000 Kulim, Kedah |
![]() PERLIS |
Pejabat PERKESO Negeri Perlis No. 6A & 8A, Jalan Hospital, 01000 Kangar, Perlis |
![]() NEGERI SEMBILAN |
Pejabat PERKESO Negeri Sembilan Wisma PERKESO, Lot 3757, Lot 52, Jalan Sg. Ujong, 70000 Seremban, Negeri Sembilan Pejabat PERKESO Kuala Pilah No. 8 & 9, Jalan Melang 1, Pusat Komersial Melang, 72000 Kuala Pilah, Negeri Sembilan |
![]() MELAKA |
Pejabat PERKESO Negeri Melaka Wisma PERKESO, Jalan Persekutuan MITC, Ayer Keroh, Hang Tuah Jaya, 75450 Melaka |
![]() JOHOR |
Pejabat PERKESO Negeri Johor Wisma PERKESO, No. 26, Jalan Susur 5, Jalan Tun Abdul Razak, Larkin, 80200 Johor Bahru, Johor Pejabat PERKESO Muar No. 34 & 35 Taman Tun Dr. Ismail, Jalan Bakri, 84000 Muar, Johor Pejabat PERKESO Batu Pahat No. 16 & 17, Jalan Setia Jaya, Taman Setia Jaya, 83000 Batu Pahat, Johor Pejabat PERKESO Kluang No. 28, Jalan Duku, 86000 Kluang, Johor Pejabat PERKESO Segamat No. 13, Jalan Emas, Taman Batu Hampar, 85000 Segamat, Johor |
![]() PAHANG |
Pejabat PERKESO Negeri Pahang Wisma PERKESO, Jalan Mat Kilau, 25000 Kuantan, Pahang Pejabat PERKESO Temerloh No. 19 & 21, Jalan Sudirman 3, 28000 Temerloh, Pahang Pejabat PERKESO Bentong TB-P4, Pusat Perniagaan Ketari, Jalan Ketari, 28700 Bentong, Pahang |
![]() TERENGGANU |
Pejabat PERKESO Negeri Terengganu Wisma PERKESO, Lot 2467, Jala n Air Jernih, 20538 Kuala Terengganu, Terengganu Pejabat PERKESO Kemaman Lot PT 16086 & Lot PT 16087, Taman Chukai Utama, Jalan Kubang Kurus, 24000, Kemaman, Terengganu Pejabat PERKESO Dungun Lot 8433, Jalan Yahya Ahmad, 23000 Dungun, Terengganu |
![]() KELANTAN |
Pejabat PERKESO Negeri Kelantan Wisma PERKESO, PT 304 - 307, Seksyen 22, Jalan Kota Darul Naim, 15538 Kota Bharu, Kelantan Pejabat PERKESO Kuala Krai Lot 2441, Mukim Bandar Kuala Krai, Bandar Kuala Krai, 18000, Kuala Krai, Kelantan |
![]() LABUAN |
Pejabat PERKESO Wilayah Persekutuan Labuan Tingkat 1, Bangunan Public Bank, Jalan Merdeka, Peti Surat 80394, 87014, Wilayah Persekutuan Labuan |
![]() SABAH |
Pejabat PERKESO Negeri Sabah Wisma PERKESO, No. 11, Lorong Sempelang, Tanjung Aru, 88100 Kota Kinabalu, Sabah Pejabat PERKESO Tawau No.4294 & 4295, Lot 1 & 2 Jalan Budi,Lot 1 & 2 Jalan Budi, 91000 Tawau, Sabah Pejabat PERKESO Lahad Datu MDLD 3827, Fajar Centre, Peti Surat 61193, 91120 Lahad Datu, Sabah Pejabat PERKESO Keningau Tingkat 1 & 2, Lot 22, Blok B, ADIKA Commercial Complex, Peti Surat 704, 89008 Keningau, Sabah Pejabat PERKESO Sandakan Lot 203 & 204, Blok 23, Fasa 3, Bandar Prima, Batu 4, 90000, Sandakan, Sabah Pejabat PERKESO Kota Marudu Block AI, Lot No.2, Tingkat Bawah, 1& 2, Bandau Commercial Centre, Phase 1, 89108 Kota Marudu, Sabah Pejabat PERKESO Beaufort No. 2, Ground Floor, Block A, Beaufort Squara Avenue 2,89800 Beaufort, Sabah |
![]() SARAWAK |
Pejabat PERKESO Negeri Sarawak Wisma PERKESO, Lot 436, Section 54, No. 52 Travillion Commercial Centre, Jalan Padungan, 93100 Kuching, Sarawak Pejabat PERKESO Miri Lot 1184 & 1185, Blok 9 M.C.L.D, Miri Water Front Commercial Centre, 98000 Miri, Sarawak Pejabat PERKESO Sri Aman Lot 647, Sublot 4, Jalan Paya, Peti Surat 301, 95000 Sri Aman, Sarawak Pejabat PERKESO Bintulu No. 180, Lot 3466, Tingkat Bawah, Tingkat 1 & 2, Parkcity Commerce Square, Jalan Tun Ahmad Zaidi, P.O Box 957, 97008 Bintulu, Sarawak Pejabat PERKESO Sibu No.1-5, Lorong Pahlawan 7, Jalan Pahlawan, 96000, Sibu, Sarawak. Pejabat PERKESO Kapit Tingkat Bawah, Satu dan Dua, Di Sublot 8, Lot 3125, Blok 13, Menuan Land District, Peti Surat 4351, 96800 Kapit, Sarawak Pejabat PERKESO Sarikei No. 3, Sublot 5, Jalan Nenas, 96100 Sarikei, Sarawak Pejabat PERKESO Mukah No. SL 6, Lot 2141, New Township Extension, Jalan Green, 96400 Mukah, Sarawak Pejabat PERKESO Limbang Lot 1083 Jalan Buangsiol, Limbang Town District, 98700 Limbang, Sarawak Pejabat PERKESO Serian Sublot 9 & 10, Lot 372 Serian Town District, 94700, Serian Sarawak |